conditie opbouwen voetbalwedstrijd

Conditie opbouwen voor een voetbalwedstrijd

Het voetbalseizoen staat weer voor de deur, de zomervakantie is weer bijna afgelopen. De trainingen starten weer of de trainingen zijn al begonnen. Misschien heb je toen gemerkt dat jouw conditie niet meer zo goed is zoals het vòòr de zomerstop was. Dus wellicht is het dan verstandig om hiermee aan de slag te gaan en om conditie op te bouwen voor een voetbalwedstrijd. Je wil natuurlijk 2×45 minuten voetballen helemaal kunnen volhouden.

Duursport of interval

Het komt vaak voor dat trainers meteen beginnen met een duur activiteit om conditie op te bouwen, zoals rondes lopen op hetzelfde tempo of een cooper test afleggen. Dit is voor een basis conditie op te bouwen wel goed, maar die heb je als het goed is al. En aangezien je tijdens een wedstrijd ook niet één rechte lijn loopt in hetzelfde tempo, passen deze oefeningen niet bij voetbal.

Als we in deze blog over conditie opbouwen voor een voetbalwedstrijd praten, dan hebben we het over uithoudingsvermogen. En waar het bij voetbal om gaat is dat je na een sprint of actie snel weer bent hersteld om de volgende sprint of actie te kunnen doen. Het kunnen volhouden wordt dus bepaald hoe snel jij kunt herstellen na de actie die je gedaan hebt.

Een voetbalwedstrijd is één grote interval

De gemiddelde afstand die een profvoetballer aflegt tijdens een wedstrijd ligt rond de 12 kilometer. Die afstand wordt niet constant op hetzelfde tempo gelopen, maar bestaat uit ruim 200 sprints en momenten van wandelen. Oké, de meeste van ons zijn geen profvoetballers en zal het aantal kilometers en sprints tijdens een voetbalwedstrijd lager liggen. Maar stel je doet de helft, dan zijn het nog 100 sprints!

Tips en oefeningen: conditie opbouwen voor een voetbalwedstrijd

  • Train minimaal 3 keer per week je conditie 
  • Wissel korte sprintjes (van 10-15 meter) af met een rustig jog- en wandeltempo. Probeer dit ongeveer 30-45 minuten vol te houden.
  • Google op interval hardloopschema
  • Op het veld zou je bijvoorbeeld een 4 tegen 4 kunnen doen, waar je uithoudingsvermogen leert in een spelsituatie.
  • Op het veld met jouw team kun je deze oefening doen.
  • HIIT is een trainingsvorm waarbij je binnen c.a. 30 minuten een zware workout doet. Bij HIIT houd je korte rustpauzes en train je continue met een hoge hartslag. De oefeningen die je uitvoert zijn voornamelijk explosieve oefeningen op eigen lichaamsgewicht.
  • Lees deze tips voor een goede voorbereiding voor een voetbalwedstrijd over voeding, drinken en rust.
  • Wees eerlijk voor jezelf, want je traint alleen voor jezelf, maar train pijnvrij! Zorg dat je blessurevrij blijft.