voetbalblessure vrouwen

Dit is de meest voorkomende voetbalblessure bij vrouwen

Je zou het bijna niet kunnen bedenken, maar er zit ook een nadeel aan voetballen. Voetbalblessures. Bijna iedereen heeft hier wel mee te maken of mee te maken gehad. In deze blog gaan we dieper in over de meest voorkomende voetbalblessure bij vrouwen en meiden.

De meest voorkomende voetbalblessure bij vrouwen: gescheurde voorste kruisband

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. De meest voorkomende blessure bij speelsters is een gescheurde voorste kruisband. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen 4 tot 8 keer meer kans hebben om deze blessure te krijgen dan mannen (bron: Texas Orthopedics, 2019). Het komt door anatomische en biomechanische verschillen die vrouwen meer vatbaar maken voor deze blessure:

  • Botten zijn vaak kwetsbaarder door vrouwelijke hormonen.
  • Vrouwen hebben de neiging om met rechtere knieën te springen en te landen waardoor er meer druk op het gewricht komt.
  • Vrouwelijke knieën knikken iets meer naar binnen dan het mannelijke kniegewricht (Bron: Texas Orthopedics)

Oorzaken van een voorste kruisband blessure

De voorste kruisband (ofwel ACL, Anterior Cruciate Ligament) is een stevige band in het centrum van de knie dat het bovenbeen met het onderbeen verbindt. De band loopt niet recht naar beneden, maar zoals de naam al zegt zit de band gekruist. Snelle bewegingen, een scherpe botsing met iets of iemand, of een stijve landing na een sprong kunnen ervoor zorgen dat het ligament pijnlijk knapt of scheurt. De scheur wordt vaak beschreven als een knallend gevoel of knikken in de knie, waardoor elke stabiliteit in het gewricht wordt opgegeven. De kruisbanden hebben een belangrijke functie voor de stabiliteit van de knie. Opvallend is dat bij 70% van de kruisband blessures niet zijn veroorzaakt door een contact moment met een andere speelster, maar door de beweging van de persoon zelf (bron: fckruisband.nl).

voorste kruisband knie

Symptomen

Het is vaak niet mogelijk meteen te bepalen of het om een kruisband blessure gaat. Vaak is de knie dik en zit er vocht bij de knie. Ook is de kruisband aan de buitenkant niet zichtbaar of voelbaar. Enkele symptomen zijn:

  • Plotselinge pijn
  • Een gevoel van instabiliteit, het ‘er doorheen zakken’
  • Het voelen van een ‘knak’ in de knie
  • Zwelling, direct of binnen 12 uur
  • Het volledig buigen of strekken is niet mogelijk

Diagnose

Wanneer de zwelling is verminderd, kan de knie onderzocht worden. Dit kan worden gedaan door klinische testen en door een MRI scan. De meest bekende test is de Lachmann test. Wanneer de knie gebogen is, kan men het onderbeen ten opzichte van het bovenbeen naar voren proberen te trekken. Wanneer dit kan, is de kans groot dat er sprake is van een gescheurde kruisband. Ook kan je een MRI scan laten doen in het ziekenhuis of kliniek. Op een röntgenfoto kan men namelijk geen afwijkingen zien. Een MRI van de knie bevestigd meestal het onderzoek. Wanneer de diagnose nog niet met zekerheid kan worden vastgesteld, dan kan een kijkoperatie worden overwogen.

Behandeling van deze voetbalblessure bij vrouwen

Een gescheurde voorste kruisband is een zware blessure. Hou er rekening mee dat dit een traject is van ongeveer 9-15 maanden. De hersteltijd hangt af van je specifieke blessure, fitheid, leeftijd en de tijd en effort die jij er in stopt om te herstellen. En daarnaast is het natuurlijk belangrijk wat jouw doel is. Wil je weer volledig mee kunnen doen met jouw team? Of wil je vooral alle activiteiten in het dagelijkse leven weer kunnen doen? Laat je goed adviseren door een arts, maar jouw doel speelt een belangrijke rol hierin.
Vervolgens is het belangrijk om meteen op zoek te gaan naar een goede fysiotherapeut die gespecialiseerd zijn en al veel patiënten hebben geholpen met een VKB-R. Want ondanks dat een operatie nog ver weg kan zijn, is het voortraject net zo belangrijk. Het is de bedoeling dat je zo fit mogelijk de operatie in gaat, des te beter dit is voor het herstel.

In Nederland worden per jaar meer dan 9000 VKB-reconstructies uitgevoerd. Dus het is inderdaad een veelvoorkomende voetbalblessure bij vrouwen. Gelukkig zijn er kniespecialisten die wekelijks veel voorste kruisband reconstructies en revisies (en ander band/knie letsel) doen (bron: fckruisband.nl). Hierdoor is de kans dat een operatie succesvol is gegaan groot, maar het blijft voor jou altijd spannend om alles uit handen te geven.

training bij fysiotherapeur na voetbalblessure vrouwen

Herstel

Motivatie, discipline, doorzettingsvermogen en geduld zijn eigenschappen die vallen of staan bij een goed herstel. Ga voor hele kleine stapjes vooruit en vier kleine successen. Luister goed naar de instructies van de fysio, en nog lastiger: voer het ook echt uit ook al ben je thuis en kijkt er niemand. Jij bent degene die wil herstellen dus jij moet het uiteindelijk doen. Af en toe komen die eindeloze oefeningen je de neus uit. En steeds langs de kant toekijken hoe jouw teamgenoten wel voetballen is verschrikkelijk. Denk aan jouw doel die steeds meer in zicht komt. Achteraf is het allemaal waard.

Het goede nieuws is dat met de juiste rust, genezing en herstel de kans opnieuw een voorste kruisband blessure te krijgen 10 tot 20 procent is. Tot slot is er naast een fysiek herstel ook een mentaal herstel nodig. Als steeds in je hoofd blijft zitten dat je knie niet stabiel is dan ga je je hier ook naar gedragen. Je angst overwinnen in je hoofd is de laatste halte voor terugkomst op het veld. Maar ook jij kunt dit aan!

Kun je deze veelvoorkomende voetbalblessure bij vrouwen voorkomen?

Een goede warming-up en stretchen voor de wedstrijd samen met neuromusculaire training kan het risico op een ACL tot 8 keer kan verminderen. Een neuromusculaire training bestaat uit balansoefeningen, dynamische stabiliteitsoefeningen, plyometrische oefeningen en sport specifieke oefeningen Concentreer je om je voet, enkel en knie te versterken en voor te bereiden op snelle bewegingen die op het veld nodig zijn. Als je valt of struikelt is het ook belangrijk dat je je gewrichten niet vergrendelt en dus recht en stijf houdt (Bron: Texas Orthopedics, 2019). Maar het antwoord op de vraag, kun je deze blessure echt voorkomen? Nee.