Fit blijven in de winterstop

We hebben Kerst en Oud & Nieuw achter de rug en het nieuwe jaar 2022 is begonnen. En nee, we gaan niet beginnen over goede voornemens. Maar na al die diners en oliebollen is het toch wel fijn om even weer de conditie op peil te houden of op te bouwen. Fit blijven tijdens de winterstop is voor iedereen lastig. Dat nu veel sportgelegenheden gesloten zijn helpt ook niet echt mee. Het is nu nog winterstop, maar wie weet begint zo het voetbalseizoen weer en dan is het fijn om hier vast op voor te bereiden. En ook als er veel dingen dicht zijn kun je nog een heleboel wel doen! 

Om goede tips aan jou te kunnen geven hebben we eerst een onderscheid gemaakt in verschillende type sporters. De een is super gedreven en fanatiek en de ander houdt meer van gezelligheid. Er is niks goed of slecht, maar we willen tips geven die ook echt bij jou passen en waar je iets mee kunt. Fit blijven in de winterstop is straks voor jou een eitje!

pak je sportspullen en blijf fit

Volg onderstaande twee stappen om fit te blijven in de winterstop

Stap 1: Welke zin is er het meest bij jou van toepassing?

‘Ik hou van actie en wedstrijd element’
‘Ik vind het belangrijk dat het gezellig is’
‘Ik wil een stok achter de deur, anders komt er niks van’
‘Ik wil er niet veel tijd aan besteden’

Stap 2: Lees de tips bij de zin die bij jou het meest van toepassing is. Je mag natuurlijk ook meerdere kiezen als je twijfelt.

Wedstrijd element: zonder voetbal toch een wedstrijd

Jij vind sporten alleen leuk als er ook een uitdaging is. Sporten om alleen maar te bewegen vind jij weinig aan. Met deze tips hou jij de actie er in.

Tip 1: Daag jouw teamgenoten uit voor een potje voetbal op een veldje in de buurt. Wie verliest trakteert natuurlijk.
Tip 2: Doe mee aan een challenge. Je hebt er super veel op internet. Dit kan een squatchallenge, cardio challenge, HIIT challenge of hardloopchallenge zijn. Op deze website heb je een keuze uit meer dan honderd challenges.  Of download een app hiervoor als je dat handiger vindt. Of doe een super uitgebreide cardio challenge plan van 30 dagen. Als je het in een keer goed wil aanpakken moet je deze eens doen. Wij dagen jou uit!
Tip 3: Doe mee aan een trailrun:  het is dan geen voetbal, maar je hebt wel een wedstrijd element en je loopt op een zachte ondergrond wat je gewend bent. Ook worden deze runs in de winter georganiseerd.

Gezelligheid is belangrijk: samen fit de winterstop door

Jij wil wel sporten, maar alleen ga je echt niet. Dan vind je er niks aan. Samen hou je de motivatie er in en kun je elkaar aanmoedigen. En even bijkletsen na de training is wel zo gezellig. Met deze tips kun je samen blijven sporten en ben jij fit tijdens de winterstop.

Tip 1: Ga bootcampen bij een bootcamp club bij jou in de buurt. Meestal kun je ook losse trainingen of een rittenkaart kopen zodat je niet aan een abonnement vast zit. Ook wordt er een training uitgezet door een trainer dus je hoeft zelf niks voor te bereiden. Wie weet ken je er al iemand of neem je zelf iemand mee. Na een uur bootcampen heb je twee vliegen in één klap: je hebt gesport en gezellig bij kunnen kletsen voor of na de training.
Tip 2: Ga bij een hardloopgroepje bij jou in de buurt. En nee niet wandelen, dat doe je maar als je de vijftig bent gepasseerd. Je gaat samen in een groep een stuk hardlopen onder begeleiding van een trainer. Vaak zijn de trainingen ingedeeld op niveau dus je kunt je aansluiten bij een groep waar jij je fijn bij voelt.  
Tip 3: Ga met jouw teamgenoten een partijtje voetballen op het veldje in de buurt. Vergeet niet om wat drinken mee te nemen om ook een pauze in te lassen.

samen sporten: fit de winterstop door

De stok achter de deur: zo kom jij de winterstop door

Jij kunt alleen de voordelen van sporten inzien nadat je hebt gesport. Dus om nou te beginnen is voor jou een drempel. Met deze tips heb jij een stok achter de deur en moet je wel van de bank af komen.

Tip 1: Neem personal training of duo training. Je hebt dan een coach waarmee je samen een doel afspreekt en jou motiveert om dit te halen. Als je het leuker vind (en goedkoper) om dit samen met iemand te doen, ga dan voor een duo training.
Tip 2: Volg samen met een vriendin of teamgenoot groepslessen. Mocht de sportschool weer open zijn, er is een groot aanbod aan lessen die je kunt volgen. En als je samen gaat kan je niet zomaar afzeggen. Of je spreekt het volgende af: als iemand afzegt trakteert diegene op een drankje.
Tip 3: Neem zelf initiatief en organiseer voor jouw teamgenoten een mini-toernooitje, een circuit training of bootcamp. Verzin leuke sportieve opdrachten en voor de winnaar een leuke prijs.

Niet veel tijd: fit in 30 minuten

Voor voetballen wil je tijd maken, maar eigenlijk zo weinig mogelijk voor iets anders, want daar vind je niet zo veel aan. Met deze tips bouw jij super snel conditie op met zo weinig mogelijk tijd en materiaal. Maar zo ben jij wel fit in de winterstop. 

Tip 1: Ga hardlopen. Je stapt de deur uit en jouw run is al begonnen.  Er zijn ook vele schema’s op internet te vinden om doelgericht te trainen.
Probeer eens deze trainingen om sneller 5 km te kunnen hardlopen. Dit zijn trainingen van ongeveer 30 tot 40 minuten. Lekker een muziekje op en gaan!
Tip 2: Doe een circuit training in de tuin/in het park. Als je zelf geen materiaal hebt, wees dan creatief en gebruik bankjes en muurtjes om oefeningen te doen. Of hou een speeltuin circuit, weer eens wat anders.
Tip 3: Doe een 30 dagen challenge. Dan doe je elke dag een hele korte maar effectieve training wanneer het jou uitkomt. Je kan heel veel challenges op het internet vinden. Verzin een mooi cadeau voor jezelf als je de challenge helemaal hebt volbracht.