voetbaltraining oefeningoen

Voetbaltraining oefeningen: weinig spelers, weinig materiaal

Welke voetbaltraining oefeningen moet je nu weer geven of volgen met zo weinig spelers? Of zonder materiaal? Als dit herkenbaar voor je is, lees dan vooral verder. Binnen 2 minuten heb jij een oplossing!

Een voetbalvereniging heeft nou eenmaal een beperkt aantal velden en materialen waar alle teams mee moeten trainen. Ook draait de club op veel vrijwilligers waarvan ook trainers. Dus af en toe is het behelpen bij de voetbaltrainingen wanneer er geen materialen of trainers zijn.

Om je op weg te helpen om toch nog een goede training te geven of te volgen, zijn er een aantal oefeningen bij:

  • Weinig spelers
  • Weinig materiaal of zelfs geen materiaal
  • Weinig ruimte/veld
  • Zonder trainer

Weinig spelers

Wanneer je recreatief voetbalt komt het wel eens voor dat er ineens veel afmeldingen komen door bijvoorbeeld school, werk, ziekte of andere verplichtingen. Meestal gaat een training bij 6 spelers of minder niet eens door, omdat er dan bijna geen voetbaltraining mogelijk is. Hieronder staan een aantal voetbal oefeningen die je prima kunt doen met weinig spelers zodat de training toch gewoon door kan gaan. De wedstrijd gaat aankomend weekend wel gewoon door, dus een training is dan wel belangrijk.

  1. Wendbaarheid

    Materiaal: 4 of 8 pionnen
    Uitleg: Zet de pionnen neer volgens de afbeelding. Het zijn combinaties van sprints, zij shuffles en achteruit lopen. Volg de variaties volgens de afbeelding of bedenk er zelf een. Wanneer je er een wedstrijd vorm in wil brengen zet je er 2 naast elkaar zodat 2 spelers tegelijk beginnen.

wendbaarheid agility sprints

  1. Pass en trap oefening

    Materiaal: per groepje van 3 heb je 2 pionnen nodig en een bal
    Uitleg: Werk 1 minuut per positie, dus 3 minuten totaal per oefening. Bij oefening 1 heeft de middelste speler een een-tweetje en draait vervolgens 180 graden om de bal naar de andere speler te spelen. Bij oefening 2 ontvangt de middelste speler de bal op de halve draai. Bij oefening 3 creëren we een hoek om de bal te kaatsen en terug te ontvangen. De buitenste spelers mogen maar één balcontact maken.

pass en trap voetbaltraining oefeningen

Voetbaltraining oefeningen zonder materiaal

Materiaal zoals ballen, pionnen en hesjes is vaak beperkt omdat het voor een club vaak duur is om steeds nieuwe spullen aan te schaffen. In de loop van het seizoen ‘verdwijnt’ er wel eens wat of gaat kapot. Of jouw trainer of teamgenoot heeft de sleutel van het ballenhok thuis laten liggen. Met onderstaande voetbaltraining oefeningen heb je gewoon geen spullen nodig. Ik hoor je al denken, dat wordt veel lopen. En ja, dat zijn nou eenmaal de gevolgen. Maar jullie hebben straks een ijzersterke conditie!

  1. Conditie oefening

    Materiaal: /
    Uitleg: Begin bij start en volg het parcours. Er moet een duidelijk verschil te zien zijn tussen, wandelen, joggen en sprinten. Na de finish is er 30 seconden rust. Herhaal dit nog 2 keer. Hou de tijd bij en kijk of er verschil is tussen de 3 rondes.

conditie oefening voetbal

  1. Conditie/wendbaarheid oefening

    Materiaal: /
    Uitleg: maak gebruik van de lijnen van de 16 meter en de 5 meter. Volg het parcours volgens de afbeelding hieronder. Je kan ook variaties hierop maken.

wendbaarheid oefening

  1. Conditie dobbelspel

    Materiaal: neem een dobbelsteen mee van huis
    Uitleg: het is heel simpel, om de beurt gooi je de dobbelsteen en je voert de opdracht uit. Uiteraard kun je zelf ook variaties maken.

conditie voetbaltraining oefening dobbelspel

Voetbaltraining oefeningen op een klein veld

Zeker wanneer het slecht weer is en er velden niet bespeelbaar zijn wordt de ruimte soms beperkt. Wat er vaak gebeurd is dat alle teams op een kleiner veld moeten trainen. Hieronder staan een aantal voetbaltraining oefeningen de je prima in een kleine ruimte kan doen. Daarnaast heb je ook niet altijd goals nodig, want die heb je dan ook niet altijd tot je beschikking.

  1. Y-vorm

    Materiaal: 4 pionnen en een paar ballen
    Uitleg: hierbij gaat het om snel overspelen in krappe ruimtes. Deze oefening kan met of zonder afwerking op goal gedaan worden. Speler A speelt op B. Speler B speelt terug op A en valt haar daarna aan.  A speelt op C, ze is weggelopen van speler B. C speelt richting A en gaat terug naar haar plek. A speelt richting de goal naar D en neemt de plek van D over. D sprint naar de bal en schiet op goal of dribbelt terug. Deze oefening kan zowel links en rechts gedaan worden. Wanneer je geen goal hebt of minder ruimte, dan laat je het afwerken op goal achterwege. 

y-vorm voetbal oefening

2. Korte sprints

Materiaal: 6 pionnen of maak gebruik van de lijnen op het veld
Uitleg.  Maak 3 banen van 20 meter afstand. Verdeel de groep over de 3 pionnen. De speler sprint rechtuit 20 meter vanuit verschillende startposities.  Startpositie 1: Staand. 2: Voorwaarts op knieën.  3: Achterwaarts op knieën.  4: voorwaarts op buik. De middelste speelster bepaald wanneer de start is door zelf te starten. Ze mag niet getikt worden door de andere 2 speelsters. Wie afgetikt is doet 10 push-ups, squats, jump lunges of crunches.

3. Corners oefenen

Materiaal: aantal ballen, hesjes en je hebt een grote goal nodig
Uitleg: het is belangrijk om goed de taken te verdelen bij een corner. Het moet bij een wedstrijd voor iedereen duidelijk zijn wat haar taak is. Denk hierbij aan: wie heeft er een goede trap, wie is er lang, wie kan goed koppen, wie is er snel om te blijven verdedigen. Oefen met 2 of 3 verschillende vormen, zoals hieronder afgebeeld. Spreek een teken af, zodra degene die de corner neemt klaar staat laat ze het teken zien. Spreek af wie welk cijfer is en waar heen loopt. Nu weet iedereen wat de bedoeling is. Spreek ook van te voren af wie er in de restverdediging blijft staan. Die kunnen nu ook de corner verdedigen bij een training.

corner oefening voetbal corner oefening voetbal

Nog meer corners oefenen? Bekijk de blog Corner verbeteren en oefeningen.

Training zonder trainer

Wanneer je trainer een keer afwezig is, kun je toch de training door laten gaan door zelf oefeningen voor te bereiden. Wanneer je wel een trainer gewend bent, vergt een training zonder trainer wel wat discipline. Maar laat juist zien dat jullie dit ook kunnen, want de wedstrijd gaat in het weekend ook gewoon door. Dus een training missen is dan niet ideaal. Hieronder staan eenvoudige voetbaltraining oefeningen die een paar spelers uit het team makkelijk op kunnen pakken. En je kunt beter een uurtje fanatiek trainen dan 1,5 uur lanterfanten op het veld.

  1. Speed/agility ladder training

    Materiaal: 1 of bij voorkeur meerdere speed ladders, optioneel pionnen
    Uitleg: Zoals hieronder afgebeeld ga je alle oefeningen af. Probeer de oefeningen zo snel mogelijk uit te voeren, zonder dat je de ladder raakt. Optioneel kun je na de ladder ook nog een pion zetten op sprint afstand. De bedoeling is dan dat je na de ladder meteen in een sprint valt. Deze training is heel goed om te leren sneller te bewegen en je snelheid te verbeteren. Ga voor meer info naar deze uitgebreide agility ladder training.

agility ladder training

2. Wedstrijdje afwerken op doel

Materiaal: 2 pionnen en ballen
Uitleg: bij deze oefening is een keeper een must. Maak twee groepen die het tegen elkaar op gaan nemen. Maak 2 rijen een aantal meter van de 16 meter af. Bij iedere groep staat er een kaatser bij de 16 meter (pion). Om de beurt schiet een speelster via de kaatser op goal. De bal moet voor de 16 meter geschoten worden. De volgende speelster mag pas schieten als de keeper weer staat. De groep die het eerste 10 punten heeft, die heeft gewonnen.

Tot slot hebben we je nu hopelijk genoeg voetbaltraining oefeningen gegeven om er toch een succesvolle training van te maken. Of doe nog meer ideeën op bij deze fun voetbal trainingen.