conditie training voetbal

Zo is conditie training wel leuk

Conditie training staat algemeen bekend als saai en lang. Vind jij dat ook? Maar lees dan snel verder, want conditie oefeningen voor voetbal hoeven helemaal niet saai te zijn. En zo kun je wel een hele wedstrijd blijven rennen zonder je tong op je knieën.

Om het voor iedereen leuk te houden kun je vast deze tips toepassen, zowel voor spelers als trainers:

  • Alleen maar op hetzelfde tempo joggen is nutteloos. Simuleer situaties die in een wedstrijd voorkomen.
  • Maak er een spel element van.
  • Respecteer ieder haar niveau. De een kan meer aan als de ander.
  • Maak doelen die haalbaar zijn voor heel het team.
  • Conditie opbouwen gaat niet binnen één week, dit duurt een aantal weken voordat je resultaat merkt.
  • Als je tijdens een training maar halve bak meedoet, verwacht dan ook geen resultaat bij wedstrijden.

Hieronder kun je inspiratie opdoen voor korte conditie oefeningen en om het uithoudingsvermogen te verbeteren. Om een conditie training afwisselend te houden kun je ook wat korte voetbalspelletjes tussendoor doen.

Korte sprint oefeningen tijdens conditie training

  1. Sprint oefening estafette

Zet twee keer een veld uit zoals op de afbeelding. Verdeel het team in twee groepen. Bij elke groep start één speler. Alle pionnen moeten met de voet worden aangetikt. Wanneer de speler terug is bij het begin mag de volgende speler. De groep die het eerste klaar is wint het spel.

estafette sprint voetbal conditie training

  1. 1 tegen 1 sprint duel

Je zet een veld uit zoals op de afbeelding. Twee spelers starten tegelijkertijd. Wanneer de eerste bij de middencirkel om de pion is geweest dan wordt er een bal gespeeld richting goal. De twee spelers gaan een duel aan, wie scoort krijgt een punt.

conditie training sprinten op goal

  1. Korte sprintvormen

Zet een sprint veld uit met een korte afstand (30 of 40 meter). Verdeel het team in rijen van 3. De eerste 3 gaan in plank positie liggen. De middelste bepaald wanneer de sprint begint. Wanneer de middelste gaat sprinten, proberen de andere ook zo snel mogelijk te gaan sprinten en de middelste af te tikken voor de lijn. Als dat lukt moet de middelste 10 keer opdrukken. Je kunt ook variaties maken door te beginnen in een reverse plank, squat, side plank etc.

planken op voetbalveld

Uithoudingsvermogen verbeteren 

  1. Joggen en sprinten

Onderstaande afbeelding spreekt eigenlijk vanzelf. Bij de rode lijn sprinten, bij de gele lijn 50% en bij de blauwe lijn langzaam joggen. Ga niet wandelen, maar probeer te blijven joggen om te herstellen voor de sprint. Deze oefening simuleert precies wat je doet tijdens een voetbalwedstrijd. Soms ben je aan het sprinten, soms ben je aan het joggen en soms ben je aan het herstellen.  Probeer deze oefening op te bouwen met het aantal minuten.

joggen en sprinten om voetbalveld conditie training

  1. Voetbal Parcours

Maak een parcours van verschillende onderdelen. Maak duidelijk verschil in oefeningen waar je snel door heen gaat (sprint) en oefeningen waar je langzamer doorheen gaat (joggen). Bijvoorbeeld een speedladder, dribbels, hordes, pionnen, slalom, op (een kleine) goal schieten.

voetbal parcours conditie training