blog zomerstop voetbal strand

Zomerstop met voetbal, wat nu?

Het voetbalseizoen zit er voor bijna iedereen op. De laatste (fun)training is geweest en het sportpark gaat dicht. Het is tijd om even rust te pakken of andere dingen te gaan doen. En wellicht ga je ook nog lekker op vakantie. Kortom; het is zomerstop.

Hoe lang pauze in de zomerstop?

Je vraagt je nu misschien af; hoe lang zal ik echt rust nemen en niet sporten? Er is misschien een verschil met wat je graag zou willen en wat verstandig is. Jouw lichaam gaat goed op een weekje niks doen. Jezelf fysiek en mentaal rust geven, go with the flow! Gaat jouw rustperiode langer duren, dan gaat jouw lichaam ‘wennen’ aan deze inactieve situatie. Jouw uithoudingsvermogen en spierkracht zullen achteruit gaan. Let op, dit geldt voor een recreatieve sporter. Voor topsporters ligt het net wat anders.

Het nieuwe voetbalseizoen

Meestal zit er een tijd van 6 tot 8 weken tussen voordat de trainingen voor het nieuwe voetbalseizoen weer beginnen. Dit ligt er natuurlijk aan wanneer jouw vakantie begint en in welke competitie je speelt. Over het algemeen geldt: hoe hoger je speelt, hoe eerder de voorbereidingen weer beginnen.

Daar wil je nu eigenlijk nog helemaal niet aan denken, en dat snappen we helemaal! Maar je hebt zeker ook geen zin om bij het nieuwe seizoen helemaal weer bij 0 te beginnen qua conditie en kracht. Met een paar simpele tips kun je al heel veel bereiken. We hebben de tips ingedeeld in wat je wil bereiken aan het einde van de zomerstop. Want we kunnen wel van alles gaan bedenken, maar jij kiest wat het beste bij jou past.

Doel 1: ik wil na de zomerstop niet terug bij af beginnen

Wanneer je plat op je ligbedje ligt aan het strand verloopt het afbreekproces van je spieren sneller dan wanneer je in beweging blijft, zoals een strandwandeling maken. Wanneer je een week volledig niks doet zal je spiervermogen al afnemen, terwijl als je blijft wandelen dit twee weken duurt. Wat uithoudingsvermogen betreft; uit onderzoek blijkt dat beginners die vier weken niet sporten de conditionele vooruitgang van de afgelopen 2 maanden kwijt zijn. (bron: hardlopen.nl)

Dus het moraal van dit verhaal: probeer naast het chillen ook in beweging te blijven. Ga lekker een wandeling maken of ga zwemmen. Doe eens mee met een partijtje badminton of maak een rustig fietstochtje. Dit kan allemaal in een rustig tempo en je kunt zelf de tijd indelen. Combineer het met leuk gezelschap of in een mooie omgeving en het kost je geen extra moeite!

Doel 2: ik wil mijn uithoudingsvermogen en kracht zoveel mogelijk behouden

Ga andere sporten doen: zwemmen, fietsen, tennissen, mountainbiken, fitness, bootcamp, enzovoort! Wanneer je andere sporten doet dan voetbal, behoud je je kracht en conditie zoveel mogelijk en heb je aan het begin van het seizoen extra veel zin om weer te beginnen.

Probeer drie keer in de week een sport te doen. Daarnaast is het ook belangrijk om naast het chillen wel in beweging te blijven; een actieve rust. Lees hier meer over bij doel 1.

Doel 3: ik wil sterker en sneller worden tijdens de zomerstop

Jij wil de zomerstop juist gebruiken om sterker en sneller te worden dan jouw teamgenoten of eventuele concurrentie. Hier heb je discipline en motivatie voor nodig. Als je dit wil bereiken is het misschien verstandig om een coach of personal trainer hiervoor in te schakelen. Die weten precies welke traingingen jij nodig hebt en kunnen het maximale er uit halen. Het zou zonde zijn van alle tijd en moeite als je zelf een schema maakt die niet realistisch of niet doelgericht blijkt te zijn. 

Dingen die uithoudingsvermogen en kracht belemmeren

En ten slotte nog een paar puntjes die je vast wel al stiekem weet maar die we toch nog even benadrukken:

  • Alcohol en roken. Elke dag alcohol drinken en roken is een grote aanslag op je conditie. Dus drink met mate en rook niet.
  • Ongezond eten. Gooi niet je gezonde voedingspatroon volledig over boord, maar zoek naar een middenweg. Bijvoorbeeld neem je dat grote lekkere ijsje, maar eet je een lichte avondmaaltijd met veel groente. Balance is the key.
  • Voldoende slaap. Weinig slaap belemmert jouw uithoudingsvermogen en kracht. Dus na een nacht stappen is het belangrijk om daarna voldoende rust te nemen en dit niet elke dag te herhalen.